Què hem de fer al Treball de Síntesi?

Aquest any el Treball de Síntesi serà una mica diferent. El tema és l'AIGUA, sobre tot amb relació amb el RIU, que coneixerem en profunditat en diverses sortides que farem els dies 14 i 15 de juny. Què heu de fer exactament?
Primer, fer grups treball de 5 persones, de qualsevol classe. Heu de busca un pseudònim pel grup que estigui relacionat amb l'aigua i el riu (per exemple, "Equip Ebre" o "Equip Aigua Clara") i inscriure aquest pseudònim i els integrants del grup a l'entrada "Els grups de El riu és viu".

En segon lloc, distribuir les tasques que fareu durant les sortides dels dies 14 i 15 entre els membres del grup. Heu de pendre notes de les explicacions, fer fotografies del recorregut i escriure un diari de tots els fets que farem durant tots dos dies. A més, llegiu en aquest "blog" les activitats que haureu de fer per poder recollir les dades que us interessin.

Seguidament, el dia 16 de juny heu de fer les activitats.

Per últim, el dia 17 haureu de presentar els resultats de les vostres recerques.
Bé, esperem que aprengueu molt i que, a més, sigui divertit. Molta sort... i ànim!

divendres, 10 de juny de 2011

Calculem les rutes del riu!

Aquesta entrada us presenta dues activitats diferents... Heu d'escullir només UNA, la que més us vingui de gust o us interessi, per presentar-la divendres.


1. ELS DOS RIUS


Consulteu a Wikipèdia la longitud de la Riera de Caldes i també la del riu Llobregat.

Sumeu a cada quantitat 200 metres multiplicat pel vostre nombre de grup (si per exemple sou el grup 3, haureu de sumar 600 metres). Consulteu també el cabdal mig de cada riu, i sumeu-li 0’02m3/s multiplicat pel vostre nombre de grup (si per exemple sou el grup 3, haureu de sumar 0’06 m3/s).

Amb aquestes quatre dades podreu respondre les preguntes:

(IMPORTANT: doneu tots els resultats amb dues xifres decimals )

1.- Quants centímetres de llarg mesuraria la Riera de Caldes en un mapa en paper a escala 1:250.000?

2.- Quants centímetres de llarg mesuraria el Llobregat en un mapa en paper a escala 1:1.000.000?

3.- Quina proporció de llargària hi ha entre el Llobregat i la riera de Caldes?

4.- Quina és la raó de cabdal mig entre el Llobregat i la riera de Caldes?

5.- Suposem que resseguim a peu tot el recorregut de la riera de Caldes i triguem 5h 20’ en fer-ho. Calcula quan trigaríem en resseguir el Llobregat anant a la mateixa velocitat.

El dia de l’exposició, al PowerPoint, mostreu sobre un mapa de Catalunya els dos rius i comenteu les respostes a aquestes cinc qüestions, així com els càlculs que us han portat a resoldre-les.

2. LA RUTA EN BICI PEL RIU

Es tracta d’elaborar un gràfic de l’excursió que haureu fet en bicicleta, i mesurar sobre ell la longitud de la ruta. Al PowerPoint que fareu haurà d’aparèixer la imatge del Geogebra amb l’activitat acabada: el mapa amb la ruta i amb un text on es llegeixi la distància total recorreguda. També servirà perquè, durant l’exposició, expliqueu quin recorregut hem fet.

Paralelament, aquells que en disposeu, podrieu mesurar amb el comptaquilòmetres la distància recorreguda, per comparar la dada amb el que calculem amb Geogebra. Com a suggerència, també podríeu calcular la velocitat mitjana (si no la dóna el vostre comptaquilòmetres, podríeu dividir la distància entre el temps invertit).

Les passes a seguir per preparar el mapa són les següents:
  • Haureu d’anar a GoogleMaps i allà trobar un mapa de la zona sobre el que després pogueu dibuixar la ruta. Treballeu en un mapa des de satèl·lit, i trieu la vista adecuada per tal que surti tot el terreny pel qual hem passat. Premeu F11 per veure la pantalla completa. Vigileu que es vegi correctament a barra d’escala, abaix a l’esquerra.
  • Feu una impressió de pantalla del mapa, obriu un programa de tractament d’imatge (Paint, per exemple), i enganxeu la imatge. Si és necessari, retalleu-la. Deseu-la amb un nom adequat.
  • Obriu el Geogebra i col·loqueu dos punts en la mateixa horitzontal. Per exemple: A(0,0) i B(4,0). Llavors inseriu la imatge del mapa de manera que la cantonada 1 coincideixi amb A i la cantonada 2 amb B. Feu que el mapa aparegui difuminat al 50% aproximadament. Amagueu els eixos i la graella.
Ja teniu el mapa preparat, i en ell es pot fer zoom perfectament, sense variar les distàncies. Necessitem tenir referencia d’escales, així que creeu un segment que s’anomenarà a sobre la barra d’escala (eina “segment entre dos punts, i click en els extrems de l’escala).

També caldrà dibuixar la ruta. Si és circular, podreu treballar amb la eina “Polígon” per dibuixar-la. Si és una ruta lineal d’anada i tornada, simplement podeu anar fent segments consecutius que resegueixin l’anada, i tenir en compte que la longitud total de la ruta s’obtindrà multiplicant per dos la suma d’aquests segments.

Bé.. ara ve el càlcul. Necessitem saber quan sumen els segments que constitueixen la ruta, així que, a la línea d’entrada, escriurem: LongTotal= c+d+e… (compte! les lletres que has d’anar posant aquí són els noms dels segments que tu has creat, sempre en minúscula). Si els segments que has fet només marquen l’anada de la ruta, la fòrmula haurà de ser multiplicada per 2: LongTotal = 2(c+d+e…) .

Ara, per últim, haureu de crear un text on aparegui la longitud real de la ruta. Per exemple, si al mapa posa a 2Km, serà alguna cosa semblant a això: “” + LongTotal / a * 2000 + “metres”

Insistim en què durant l’exposició haureu de mostrar la ruta que hem fet, i donar dades sobre la mateixa: llocs per on hem passat, longitud total, temps emprat, velocitat mitjana...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada